National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR

Main Article Content

Raquel Angeli
https://orcid.org/0000-0002-4577-0039
Maria Iolanda Fontana
https://orcid.org/0000-0003-2688-9875

Abstract

The article discusses the National Literacy Assessment (ANA) in the context of educational literacy policies and large-scale assessments in Brazil. The objective is to analyze the repercussions of ANA in political-pedagogical actions adopted by  Curitiba Municipal Secretariat of Education (SME) to overcome the insufficient levels of reading and writing in its network of schools. This is a quantitative and qualitative research that analyzes INEP results on ANA and the content of the interviews conducted with SME coordinators and pedagogues. It is concluded that the maintainer recognizes as the main policy to elevate to literacy learning the continuing education based on the Curricular Guidelines for the Municipal Schools of Curitiba, justifying that the contents coincide with those measured by ANA. It is verifiedthat continuing education does not emphasize the assessment of learning linked to diagnostic data of ANA and the political-pedagogical demands of the school context.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
ANGELI, R.; FONTANA, M. I. National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–17, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15599.209209225654.0529. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Raquel Angeli, Universidade Tuiuti do Paraná

Mestre em Educação na Linha de Pesquisa de Políticas Públicas pela Universidade Tuiuti do Paraná. Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional UNINTER (2013), Pós-graduação em Psicopedagogia Clínica e de Educação Especial e Inclusiva pelo Centro Universitário Internacional de Curitiba (2015). Atualmente é Pedagoga de Referência do Núcleo Regional de Educação do Portão/Secretaria Municipal de Curitiba.

Maria Iolanda Fontana, Universidade Tuiuti do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná. Graduada em Educação Artística pela Faculdade de Educação Musical do Paraná. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná e Doutora em educação pela Universidade Tuiuti do Paraná. É professora adjunta do Programa de Pós-graduação em Educação e coordenadora da linha de pesquisa "Prática Pedagógica: elementos articuladores", é docente do curso de Pedagogia e coordena o Núcleo de Apoio docente da Universidade Tuiuti do Paraná.

Most read articles by the same author(s)