Curricular integration for the achievement of education from the perspective of integral training in a professional education school in Ceará

Main Article Content

José Fábio Vieira de Oliveira
https://orcid.org/0000-0003-1812-1479
Lucas Melgaço da Silva
https://orcid.org/0000-0003-4145-4036

Abstract

This article aims to reflect on the relevance of curricular integration from the perspective of comprehensive training in a Professional Education school in the state of Ceará. To that end, it investigates how this integration takes place between the technical and regular bases, and how it has developed considering the integrality of the training of teenager served by this type of education. As it is a case study with a qualitative bias, it uses structured interviews as a research instrument, which were conducted with 5 teachers, 7 students, 3 coordinators and 1 school principal. From the results of the research, the distance between general basic education and professional education is evident, with this duality remaining. It is perceived a difficulty in implementing an Integrated Professional Education that is effective in the sense of this articulation, so that the subject is trained in its broad physical, intellectual and technological capacity. This distance makes it difficult to integrate the curriculum and work with these students from the perspective of comprehensive training. The need arises to think of strategies and practices that expand this integration, primarily through the study of the curricula of courses offered by the institution and pedagogical meetings for integration between the professional and regular axes.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, J. F. V. de; SILVA, L. M. da. Curricular integration for the achievement of education from the perspective of integral training in a professional education school in Ceará. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–19, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17372.010. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17372. Acesso em: 4 jul. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

José Fábio Vieira de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Professor de Matemática da rede pública estadual do Ceará.

Lucas Melgaço da Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Professor do Centro Universitário Christus e Docente Externo da Universidade Federal do Ceará. Professor do Sistema Público de Ensino de Maracanaú.

References

CIAVATTA, M. O ensino integrado, a politécnica e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, MG, v. 23, n. 1, p. 187-205, abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303/6679. Acesso em: 20 de janeiro de 2021.

DARCY, Ribeiro: a educação como legado. [S.l.]: Grupo Editorial Global, São Paulo, 2017. 1 vídeo (11min. e 49s). Disponível em: https://youtu.be/T1MemL_PmjI. Acesso em: 28 out. 2019.

DAYRELL, J. T. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. Disponível em: https://doi: 10.1590 / S0101-73302007000300022. Acesso em: 2 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022

DAYRELL, J. T. (org.). Por uma pedagogia das juventudes: experiências educativas do Observatório da Juventude da UFMG. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016.

DIAS, M. R. O solo educacional de um projeto e suas sementes. Escola do Herval: a teimosia da esperança. Juiz de Fora: CAEd: FADEPE, 2016. 73-85 p.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008. 158 p.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GADOTTI, M. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

KRAWCZYK, N. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cad. Pesquisa, [on-line], v. 41, n. 144, p. 752-769, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300006. Acesso em: 20 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300006

KRAWCZYK, N. Ensino médio: empresários dão as cartas na escola pública. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 35, n. 126, p. 21-41, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000100002. Acesso em: 20 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000100002

MAINARDES, J.; CURY, C. R. J. Ética na pesquisa: princípios gerais. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPED, 2019. P. 24-29 Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_-_isbn_final.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

RAMOS, M. N. Verbete Currículo Integrado. In: Fundação Oswaldo Cruz. Dicionário da Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2009. [n.p.]. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/curint.html. Acesso em 20 de janeiro de 2021.

RAMOS, M. N. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (orgs.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 106-127.

VERGARA, S. C. Métodos de coleta de dados no campo. São Paulo: Editora Atlas, 2009.