Meaningful learning from singularities: contexts

Main Article Content

Allana Carla Cavanhi
https://orcid.org/0000-0002-6028-1786
Carine Marcon
https://orcid.org/0000-0002-0476-3828
Rachel Karpinski
https://orcid.org/0000-0003-1742-3731

Abstract

The present experience report seeks to share learning strategies built in the year 2020, in public educational spaces, in the countryside of Rio Grande do Sul. In the midst of the challenging context, we sought to outline possibilities for the construction of pedagogical practices for remote teaching in Early Childhood Education and Elementary Education (First and late years). The development of these practices was based on the methodology of projects, subsidized by BNCC and RCG; having as its main tool playing with elements of nature, meeting the daily experiences of children. The main theoretical contributions were triggered by Andreola (2016), Freire (1992, 1993, 1996, 1997), Redin (2017), Vygostsky (2007) and others. The monitoring since the planning, development and feedback of practices, demonstrated the genuine possibility of developing meaningful, playful and interactionist learning; considering different social and economic contexts.


 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
CAVANHI, A. C.; MARCON, C.; KARPINSKI, R. Meaningful learning from singularities: contexts. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17647.019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17647. Acesso em: 27 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Allana Carla Cavanhi, Instituto Federal de Santa Catarina Campus São Carlos - IFSC

Mestra em Ciências Humanas. Professora substituta do Instituto Federal de Santa Catarina Campus São Carlos.

Carine Marcon, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim/RS - IFFS

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim/RS. Pesquisadora vinculada ao SOCIEDUDES - Grupo de Pesquisas e Intervenções Sociedade, Educação e Desigualdades (CNPq) pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim/RS. Graduada em Ciências Sociais - Licenciatura pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim/RS.

Rachel Karpinski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda em Educação pela UFRGS. Mestra em Educação pela UFRGS. Especialista em Mídias na Educação-Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense - IFSUL. Especialista em Gestão Educacional - Metodologia e Práticas Inovadoras - Supervisão e Orientação, pelas Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT. Graduada em Normal Superior pelas Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT (2012). Membro do Geu/Ipesq-UFRGS e do Grupo de Estudos/Pesquisa Paulo Freire na FACCAT. 

References

ANDREOLA, B. Paulo Freire e a Educação. In: MEIRELLES, M.; MOCELIN, D. G.; RAIZER, L. (Org.). Pedagogia e Sociologia em diálogo. Porto Alegre: CirKula, p. 72-100, 2016.

BRASIL. LDBEN. 1996. Disponível em: . Acesso em: mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: mar. 2021.

DUBOVIK, A.; CIPPITELLI, A. Alinha como linguagem: o repertório do visível. Tradução: Bruna Heringer de Souza Villar. 1ed. São Paulo: Phorte, 2020

DUNKER, C.; THEBAS, C. O palhaço e o psicanalista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

_______. Globalização ética e solidariedade. In: Desafios da Globalização. DAWBOR, L.; IANNI, O.; RESENDE, P. E. A. (Orgs.). Petrópolis: Vozes, 1997.

_______.; HORTON. O caminho se faz caminhando. Conversas sobre educação e mudança social. 3ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

_______.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

HERNÁNDEZ, F.; MONTSERRAT, V. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Tradução: Jussara Haubert Rodrigue. 5ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

REDIN, M. M. Estética. In: STRECK, D. R.; REDIN, E. ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3° ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 165-166, 2017.

SCOCUGLIA, A.C. Reinventar/reinvenção. In: STRECK, D. R.; REDIN, E. ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3° ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 356-357, 2017.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.