Psychomotoral Activities in Remote Teaching: records in Childhood Education

Main Article Content

Doutoranda Silvia Fernanda de Souza Lordani
https://orcid.org/0000-0001-9599-3591
Dr.ª Debora Luppi Souto
https://orcid.org/0000-0002-0581-9408
Dr.ª Heloisa Toshie Irie Saito
https://orcid.org/0000-0003-1061-5933

Abstract

This report is characterized as field research as a methodological procedure carried out through direct observation of the activities of the group studied, made through records (photos and videos) of the activities developed by the children. It aims to present and analyze the experience of a kindergarten teacher during the pandemic, based on her daily records of classes in the Emergency Remote Teaching (ERE) model. To do this, we first address issues relating to body movement, the concept of child development and its relationship with Early Childhood Education, and then contextualize the educational institution where the actions were carried out, to then present the methodological procedures adopted, the description and analysis of the data. We found that it was very difficult for the children to carry out the activities proposed by the teacher remotely, making it possible to reflect on the didactic-pedagogical implications of ERE for the psychomotor development of children in Early Childhood Education, through the records made by the teacher at this stage of education.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
LORDANI, S. F. de S.; SOUTO, D. L. .; SAITO, H. T. I. Psychomotoral Activities in Remote Teaching: records in Childhood Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22226.012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22226. Acesso em: 24 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Doutoranda Silvia Fernanda de Souza Lordani, Universidade estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá PR (UEM). Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN / UENP), campus Cornélio Procópio PR. Cursou disciplinas como aluna especial no Programa de Pós-Graduação em Educação (Doutorado), na Universidade Estadual de Londrina (PPEdu / UEL). Possui Licenciatura em Geografia pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências Letras de Cornélio Procópio (FAFICOP/2004); Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG/2012); Licenciatura em Educação Física (UNICENTRO/2020). Participa do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPEDUC/UENP); do Grupo de estudos em formação docente e práticas pedagógicas na educação infantil - (GEFOPPEI/UEM) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais - (GEEFE/UEM). Atuou como professora na Educação Básica pela SEED / PR, atuou como Secretária Municipal de Educação no município de Santa Amélia PR nos anos de 2012 a 2016. É professora efetiva do quadro próprio do magistério no município de Santa Amélia PR. Atualmente é coordenadora educacional na Secretaria Municipal de Educação de Santa Amélia. Tem interesse em estudos com temas voltados para a Psicomotricidade, formação de professores (inicial e continuada) na educação infantil e a organização da prática pedagógica considerando o processo de ensino e aprendizagem.

Dr.ª Debora Luppi Souto, Universidade estadual de Maringá - UEM

Pedagoga pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR - 2016). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR - 2018). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá  (UEM/PR - 2023). Integrante do Grupo de estudos em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil (GEFOPPEI- UEM).

Dr.ª Heloisa Toshie Irie Saito, Universidade estadual de Maringá - UEM

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2004), Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010) Pós doutorado em educação pela Universidade de São Paulo (2019) Professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-graduação em Educação  (PPE) da Universidade Estadual de Maringá. Líder do Grupo de estudos em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil (GEFOPPEI/CNPQ/UEM). Participante do Grupo de Pesquisa Contextos Integrados na Educação Infantil da FEUSP. Representante e membro do GT Pirapó/FEIPAR/MIEIB.  Interlocutora do Comitê Local de Acompanhamento e Avaliação do PET (CLAA) da UEM. Assessora especial na Pró-reitoria de Ensino da Universidade Estadual de Maringá. Compõe o Conselho Editorial de Livros da Editora da Universidade Estadual de Maringá. 

References

ABP. Associação Brasileira de Psicomotricidade. 2023. Disponível em: https://psicomotricidade.com.br/. Acesso em: 28 fev. 2023.

AQUINO, M. F. S. de et al. Psicomotricidade como ferramenta da educação física na educação infantil. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 4, n.14, Edição Especial, p. 245-257, dez./jan. 2012. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/145. Acesso em: 30 maio 2023.

ARCE, A.; BALDAN, M. A criança menor de três anos produz cultura? Criação e reprodução em debate na apropriação da cultura por crianças pequenas. In: MARTINS, L. M. M.; ANGELO, A. A.; FACCI, M. G. D. (org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. 2. ed. Campinas: Alínea, 2012. p. 187-204.

BARBOSA, M. C. S.; RICHTER, S. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. In: CAIRUGA, R. R.; CASTRO, M. C.; COSTA, M. R. (org.). Bebês na escola: observação, sensibilidade e experiências essenciais. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015. p. 81-102.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP nº 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: MEC/CNE/CP, 2020. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Parecer-CNE-CP_5_2020.pdf. Acesso em: 26 maio 2023.

FONSECA, V. da. Desenvolvimento Psicomotor e Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 11 maio 2023.

IZA, D. F. V. As concepções de corpo e movimento de professoras nas práticas educativas: significado e sentido de atividades de brincadeiras na Educação Infantil. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

KOLYNIAK FILHO, C. Motricidade e aprendizagem: algumas implicações para a educação escolar. Construção psicopedagógica, São Paulo, v. 18, n. 17, p. 53-66, dez. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542010000200005. Acesso em: 8 jul. 2023.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LORDANI, S. F. de S. Manual Ilustrado. Atividades psicomotoras para a Educação Infantil: prevenindo dificuldades de aprendizagem. 2020. Produção Técnica Educacional (Mestrado Profissional em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2020a. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/571675. Acesso em: 30 maio 2023.

LORDANI, S. F. de S. Psicomotricidade na Educação Infantil: uma proposta para a prevenção das Dificuldades de Aprendizagem. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2020b. Disponível em: https://uenp.edu.br/mestrado-ensino-dissertacoes/ppgen-dissertacoes-defendidas-3-turma-2018-2019/16452-silvia-fernanda-de-souza-lordani/file. Acesso em: 30 maio 2023.

LORDANI, S. F. de S.; BLANCO, M. B.; COELHO NETO, J. Psicomotricidade na Educação Infantil: os desafios do ensino remoto emergencial na percepção dos pais e do professor de Educação Física. Olhares & Trilhas, [s. l.], v. 23, n. 2, p. 447-467, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60023. Acesso em: 13 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60023

MARTINS, L. M. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. 2. ed. Campinas: Alínea, 2012. p. 93-122.

MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

NISTA-PICCOLO, V. L.; MOREIRA, W. W. Corpo em movimento na Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2012.

OSTETTO, L. E. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, L. E. (org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas: Papirus, 2017. p. 14-53.

SOUSA, J. M. de.; SILVA, J. B. L. da. A Psicomotricidade na Educação Infantil. Revista Eventos Pedagógicos, Mato Grosso, v. 4, n. 2, p. 128-135, ago./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9413. Acesso em: 30 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v4i2.9413

TOMAZINHO, P. Com aulas remotas, pais se reinventam para ajudar na educação dos filhos. Diário da Região, 27 maio 2020. Disponível em: https://www.diariodaregiao.com.br/cidades/2020/05/1195004-com-aulas-remotas--pais-se-reinventam-para-ajuda-na-educacao-dos-filhos.html. Acesso em: 1 jun. 2023.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 14. ed. São Paulo: Ícone, 2016. p. 103-118.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas II (Problemas de la Psicología General). Madrid: Visor, 1993.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas III (Incluye Problemas del desarrollo de la psique). Madrid: Visor, 2000.

VYGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. El instrumento y el signo em el desarrollo del niño. Madrid: Gráficas Rogar, 2007.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

YAOBIN, H. China launches national cloud learning platform as teaching goes online amid epidemic. CGTN, 21 fev. 2020. Disponível em: https://news.cgtn.com/news/2020-02-19/China-launches-national-cloud-learning-platform-for-online-education-Ods9XruOR2/index.html. Acesso em: 4 nov. 2023.