"Building capabilities" for sensitivity and humanization amid the covid-19 pandemic phenomenon: approaches in Nussbaum and Agamben

Main Article Content

Patricia Carlesso Marcelino
http://orcid.org/0000-0002-9084-1182
Altair Alberto Favero
http://orcid.org/0000-0002-9187-7283

Abstract

The article aims to reflect on the need to "building capabilities" for sensitivity and humanization, as an antidote to tackle the Covid-19 pandemic. In a scenario marked by feelings of fear, helplessness, anguish, frailty, ignorance, moral blindness and insensitivity in the face of death, it becomes urgent and indispensable to create spaces for formative experiences that enable solidarity, acceptance, empathy, shared life, sense of belonging, social justice, and citizenship. The essay is a qualitative study, characterized as bibliographic and was anchored in the deductive-analytical method, based on the contributions of Martha Nussbaum and Giorgio Agamben; It proposes the idea of "building capacities" as an untransferable task of education to cultivate human sensitivity in the face of an overwhelming scenario provided by the pandemic.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARCELINO, P. C.; FAVERO, A. A. . "Building capabilities" for sensitivity and humanization amid the covid-19 pandemic phenomenon: approaches in Nussbaum and Agamben. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–19, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.15980.011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15980. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Patricia Carlesso Marcelino, Membro dos grupos de Pesquisa Teoria e Prática Pedagógica (UPF) e GEPES (UPF)

Doutora e Mestra em Educação pelo PPGEdu da Universidade de Passo Fundo-RS; Especialista em docência na Saúde (UFRGS); Especialista em atividade Física e Qualidade de Vida (UPF); Licenciada  e Bacharela em Educação Física (UPF). Foi coordenadora dos Cursos de Educação Física da ULBRA, campus Carazinho-RS (2011 -2019). È Docente Universitária, Arteterapeuta, Terapeuta Floral & Personal Wellness.

Altair Alberto Favero, Universidade de Passo Fundo-RS

 Pós-Doutorado em Docência Universitária pela Universidad Autónoma del Estado de México (bolsista Capes), Doutor em Educação pela UFRGS, Mestre em Filosofia do Conhecimento (PUCRS), especialista em Epistemologia das Ciências Sociais (UPF-RS), graduado em Filosofia e História (UPF).  Docente universitário e coordenador do PPGEdu da Universidade de Passo Fundo ( UPF-RS ). Também  coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior (GEPES/UPF-RS).

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.