Dialogues on teacher education, assessment and inclusive education

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Cleusa Inês Ziesmann
https://orcid.org/0000-0001-7114-5432
Caroline de Oliveira Schneider
https://orcid.org/0000-0003-3963-8397
Sonize Lepke
https://orcid.org/0000-0002-7053-7845

Abstract

The inclusion of children with disabilities in mainstream education is a subject that has sparked several discussions. It is essential to consider the way teachers assess the learning process of their students for the success of the inclusive process and to face hardships. Therefore, the goal of this study is to look upon the assessment process of mainstreamed children with disabilities and how teachers are able to handle the teaching and learning process for their assessment to respect the rhythm and specific features of each student. To this end, we performed a review for literature published between 2018 and 2019, and the collection of data from the periodicals from the area of Education and Chemistry and sub-area Special/Inclusive Education, by access through the Fundação de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, Capes) website, available in the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), and of scientific periodicals with an A1 and A2 Qualis score, using the keywords Inclusive Education, Assessment, Teacher Education, and Deaf Education. In order to build the analyses, the Análise Textual Discursiva (Discursive Textual Analysis) by Moraes and Galiazzi (2011), which revealed that many studies are still needed. As this study unfolded, we opted to filter the perception of teachers in Inclusive Education as to assessment and the teaching process in regular education, which shows the need for teacher education courses to discuss the subject in formative processes. In this sense, to discuss the assessment and the teaching process of students with disabilities and that have difficulties, demands the consideration of early education to reinforce a just, equal and righteous inclusive process.

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How to Cite
ZIESMANN, C. I.; SCHNEIDER, C. de O.; LEPKE, S. Dialogues on teacher education, assessment and inclusive education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–14, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.18219.089. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18219. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Educação Inclusiva: pesquisas, políticas e práticas pedagógicas
Author Biographies

Cleusa Inês Ziesmann, Universidade Federal da Fronteira Sul - campus Cerro Largo/RS - UFFS

Doutora em Educação (PUCRS). Mestre em Educação nas Ciências (Unijui). Especialista em Interpretação, Tradução e Docência de Língua Brasileira de Sinais (Uníntese). Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas (FACISA). Especialista em Educação Especial Inclusiva (UNIASSELVI). Graduada em Pedagogia / Orientação e Supervisão Escolar pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí). É professora na Universidade Federal da Fronteira Sul /campus Cerro Largo/RS. Líder do grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial/Inclusiva - GEPEI e membro do grupo de Estudos e Pesquisas GEPETEC da UFFS de Cerro Largo/RS. Atua na área de Educação, com ênfase em Educação Especial/Inclusiva, Língua Brasileira de Sinais, Atendimento Educacional Especializado e Formação de Professores (inicial e continuada).

Caroline de Oliveira Schneider, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Graduada em Química Licenciatura pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. Atuou como Bolsista de Iniciação Científica EDITAL UFFS/459, atuou no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - (PIBID- Interdisciplinar) período (2017-2018), atuou no Programa Residência Pedagógica - Período (2018-2020). Membro do grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial/Inclusiva - GEPEI da Universidade Federal da Fronteira Sul.

Sonize Lepke, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Possui graduação em História pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2002). Especialista em Interpretação, Traduação e Docência em Libras (2009) pela Universidade Tuiuti do Paraná. Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul(UNIJUÍ). Doutora pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Tem experiência como professora de história na Educação Básica pública e com turmas bilíngues ( Libras/ Português), na gestão e implantação das Salas de Recursos Multifuncionais na rede estadual. Atua na área de educação e história, com enfâse em Educação Inclusiva, Língua de Sinais, aprendizagem, identidade e escolarização. Atualmente é docente da Universidade Federal Fronteira Sul, campus Erechim/RS . Vice- líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial/Inclusiva - GEPEI e membro do Grupo de Pesquisa Educação Popular na Universidade - GRUPEPU.

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