Evaluation of learning in higher education: practices, reflections and experiences in the Physical Education course

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Me. Mariana Serrano Pipa
https://orcid.org/0000-0002-3525-4049
Dr. Nei Jorge Santos Junior
https://orcid.org/0000-0002-5943-8328

Abstract

The study aimed to analyze the evaluative practices of the teaching-learning process in the Physical Education Degree course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). The methodology is based on qualitative research. The method used for data collection was a semi-structured questionnaire, consisting of eight open and closed questions. Nineteen students from that course contributed as research subjects. The data obtained and analyzed indicate that, for this group of students, assessment is essential in the teaching process and, if used fairly and inclusively, it can contribute to training. Thus, it is concluded that the discussions that involve the theme have contributed for some of the professors to incorporate new concepts and perspectives on the evaluation.

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How to Cite
PIPA, M. S. .; SANTOS JUNIOR, N. J. Evaluation of learning in higher education: practices, reflections and experiences in the Physical Education course. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20315.031. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20315. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Me. Mariana Serrano Pipa, Secretaria Municipal de Educação - SMEC- Itaguaí / SMECE - Seropédica

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares - PPGduc. Especialista em Pedagogia da Educação Física e do Esporte/ UFRRJ. Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2013). Professora da Rede Municipal de Itaguaí. Ex - bolsista CAPES - PIBID. Membro do Laboratório de História da Educação Latino-Americana (LHELA).

Dr. Nei Jorge Santos Junior, Faculdade Unilagos/ Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutor pelo Programa Interdisciplinar em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em História Comparada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Gama Filho (UGF) e graduado em Educação Física. Atualmente exerce a função de coordenador do curso de Licenciatura em Educação Física da FAC-Unilagos, atuando também nas disciplinas: Aspectos Históricos da Educação Física e Didática Aplicada à Educação Física. Na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) atuou como professor substituto, nas disciplinas Didática II e Estágio Supervisionado. Tem experiência nas áreas de História da Educação Física, esportes e Prática de Ensino. É pesquisador do grupo Sport: Laboratório de História do Esporte e do Lazer (UFRJ) e do Laboratório de Comunicação e História (UNIRIO), atuando nas linhas de pesquisa: História Cultural do Esporte, Corpo, Subúrbios e História comparada das práticas corporais.

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