Evaluation of learning in higher education: practices, reflections and experiences in the Physical Education course
Main Article Content
Abstract
The study aimed to analyze the evaluative practices of the teaching-learning process in the Physical Education Degree course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). The methodology is based on qualitative research. The method used for data collection was a semi-structured questionnaire, consisting of eight open and closed questions. Nineteen students from that course contributed as research subjects. The data obtained and analyzed indicate that, for this group of students, assessment is essential in the teaching process and, if used fairly and inclusively, it can contribute to training. Thus, it is concluded that the discussions that involve the theme have contributed for some of the professors to incorporate new concepts and perspectives on the evaluation.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BLOOM, B., HASTINGS, M. Manual de Avaliação Formativa e Somativa do Aprendizado Escolar. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1983.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. In: Revista Brasileira de Educação. Maio/Jun/Jul/Ago. n.23, p.156-168. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/99YrW4ny4PzcYnSpVPvQMYk/?lang=pt# Acesso em: 20 fev. 2022.
DEPRESBITERIS, L. Avaliação da aprendizagem: revendo conceitos e posições. In: SOUZA, C. (Org.). Avaliação do rendimento escolar. Campinas: Papirus, 2004. p. 51-79.
ESCUDERO, N. T. G.; NEIRA, M. G. Avaliação da aprendizagem em educação física: uma escrita autopoiética. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 49, p. 285–304, 2011. DOI: 10.18222/eae224920111977. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1977. Acesso em: 20 fev. 2022.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1987.
GOMES, L. R. et al. Avaliação da aprendizagem no ensino superior. “Nota” expressão do comportamento do aluno. Pro-Posições, v. 18, n. 2 (53) - maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643558. Acesso em: 20 fev. 2022.
HOFFMAN, J. Avaliação Mediadora. Porto Alegre: Editora Mediação, 1996.
HOFFMAN, J. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2014.
HOFFMAN, J. Avaliação mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. Avaliação do rendimento escolar. São Paulo: FDE, p. 51-9, 1994.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2002.
LUDKE, M.; PÔRTO SALLES, M. M. Q. Avaliação da aprendizagem na educação superior. In: LEITE, D. B. C. e MOROSINI, M. Universidade Futurante. Campinas: Papirus, 1997.
MASETTO, M. T. Atividades pedagógicas no cotidiano da sala de aula universitária: reflexões e sugestões práticas. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M. E. Temas e textos em metodologia do ensino superior. São Paulo: Papirus, 2001.
MASETTO, M. T. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MASETTO, M. T. O professor na hora da verdade: a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp, 2010.
PACHECO, J.A. O pensamento e a ação do professor. 1995. Porto: Porto Editora. 1995.
REHEM, C. C. F.; MELO, M. A. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: novos discursos e velhas práticas. Revista de Educação (PUCCAMP), v. 25, p. 59-66, 2008. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/94. Acesso em: 20 fev. 2022.
SANT’ANNA, I. M. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. Petrópolis: Vozes,1995.
SANTOS, W. dos; MAXIMIANO, F. de L. Avaliação na educação física escolar: singularidades e diferenciações de um componente curricular. Revista brasileira de Ciências do Esporte, v. 35, p. 883-896, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/jxf3jfJ64xbmMwtgQcKZqFn/abstract/?lang=pt Acesso em: 20 fev. 2022.
SANTOS JUNIOR, N. J. dos. Os corpos na escola: identidades, mídias e reflexões. In: SANTOS JUNIOR, N. J. dos; SILVA, G. V.; LOPES, D’A. Zacché. (Org.). Educação em debate: reflexões, experiências e desafios. 1ed.Curitiba: Appris, 2022, v. 1, p. 133-146.
SANTOS JUNIOR, N. J. et al. A dança da escola: reflexões necessárias à Educação Física escolar. Arquivos em Movimento, v. 16, n. 1, p. 167-178, 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/viewFile/28446/pdf%20dan%C3%A7a%20ok Acesso em: 20 fev. 2022.
SANTOS JUNIOR, N. J. dos. Eles compreendem de outro jeito: mídia, educação física escolar e possibilidades. Arquivos em Movimento, v. 8, p. 65-78, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9206 Acesso em: 20 fev. 2022.
SANTOS JUNIOR, N. J. dos; SILVA, G. V.; LOPES, D’A. Educação, Diversidade e Direitos Humanos: Reflexões Necessárias. In: SANTOS JUNIOR, N. J. dos; SILVA, G. V.; LOPES, D’A. Zacché. (Org.). Educação em debate: reflexões, experiências e desafios. 1ed.Curitiba: Appris, 2022, v. 1, p. 63-74.
SOBRINHO, J. D. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação, v. 13, n. 1, p. 193-207, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000100011. Acesso em: 20 fev. 2022.
SOBRINHO, J. D. Políticas de Avaliação, Reforma do Estado e da Educação Superior.In: ZAINKO, M. A.; GISI, M. L. (orgs). Políticas e Gestão da Educação Superior. Coleção Educação: gestão e política, 2. Florianópolis: Insular, 2003.
SOBRINHO, J. D. Universidade e avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 2002.
SOUZA, N. M. P. de. Tendências da avaliação do ensino aprendizagem na educação física escolar. Dissertação de mestrado. Universidade Gama Filho: Rio de Janeiro, 1990.
STRUYVEN, K.; DOCHY, F.; JANSSENS, S. Students’ perceptions about evaluation and assessment in higher education: a review. Assessment and Evaluation in Higher Education, v. 30, n. 4, p. 325–341, Aug. 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/02602930500099102. Acesso em: 20 fev. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO RIO DE JANEIRO (UFRRJ). Projeto Pedagógico do Curso de Educação Física. Seropédica, 2020.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. 11. ed. São Paulo: Libertad, 2000.
VIEIRA, M. G. C.; SANTOS JUNIOR, N. J. dos. Por uma educação inclusiva? Percepções de professores/as de Educação Física da rede municipal de Araruama-RJ acerca da inclusão de estudantes com deficiências. Temas em Educação Física Escolar, v. 6, p. 105-122, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33025/tefe.v6i1 Acesso em: 20 fev. 2022.