The New High School: from the difficulties of the project to its implementation (2017-2022)

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Dr.ª Antocléia de Sousa Santos
https://orcid.org/0000-0003-4991-1297
Doutorando Emerson Felipe da Silva
https://orcid.org/0000-0001-6323-120X
Prof.º Davi Milan
https://orcid.org/0000-0002-7597-5625

Abstract

The theme of the New High School, from the difficulties of the project to its implementation in public schools in Brazil in 2022, caused many doubts/questions related to the practice in the classroom. As a result, the reform takes place in an incoherent and very complex way in the teaching units. In this context, the main objective of this research is to analyze the difficulties of implementing the New High School in three public high schools, located in: São Luís/MA, Rio Tinto/PB and Quintana/SP in 2022. Based on these assumptions, the present article is configured with a qualitative approach, in which the application of a questionnaire was used as a methodological instrument, sent to education professionals, as well as articles related to the reform of High School, to the Base National Common Curriculum, to the National Guidelines and Bases Law/1996, among others. As a result, the difficulties and obstacles that education professionals faced with the implementation of the reform with gaps in training and information for teachers were highlighted. Therefore, there was a need for discussion to understand the implementation of this project in Brazilian schools.

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How to Cite
SANTOS, A. de S.; SILVA, E. F. da .; MILAN, D. The New High School: from the difficulties of the project to its implementation (2017-2022). Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–18, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20361.060. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20361. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Dr.ª Antocléia de Sousa Santos, Universidade Fernando Pessoa - UFP

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Fernando Pessoa (UFP) - Porto/Portugal (2014), com ênfase em Sociologia, título reconhecido no Brasil pela Universidade Federal do Ceará (UFC) em 2018. Especialista em Supervisão Escolar pelo Departamento de Ciências Aplicadas da Universidade Cândido Mendes (UCAM) - Rio de Janeiro/Brasil (2004). Filósofa formada pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - São Luís/Brasil (2002). Membro Efetiva do Conselho Internacional de Altos Estudos em Educação (CAEduca, 2021). Membro Efetiva do Conselho Internacional de Altos Estudos em Direito (CAED-Jus, 2021). Atuante como pesquisadora na área da Educação com Metodologias Ativas e Educação a Distância; na área de Filosofia com Ética Social e Político-Pedagógica e na área de Ciências Sociais com Políticas Públicas e Sociais.

Doutorando Emerson Felipe da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Possui curso de graduação em Pedagogia (Lic.) pela Universidade Federal da Paraíba (2006); curso de graduação em Educação Física (Lic.) no Centro Universitário de João Pessoa (2015); curso de especialização em Educação Física Escolar (Lato Sensu) pelo Instituto Superior de Educação de Cajazeiras (2007); curso de especialização em Supervisão e Orientação Educacional (Lato Sensu) pelo Centro Integrado de Tecnologia e Pesquisa (2009); curso de especialização em Educação, Desenvolvimento e Políticas Educativas (Lato Sensu) pelo Centro Integrado de Tecnologia e Pesquisa (2011); Mestrado em Ciências da Educação (Stricto Sensu) pela FACULTAD INTERAMERICANA DE CIENCIAS SOCIALES "REPÚBLICA DEL PARAGUAY" (2020); e, cursa Doutorado em Ciências da Educação (Stricto Sensu) pela FACULTAD INTERAMERICANA DE CIENCIAS SOCIALES "REPÚBLICA DEL PARAGUAY". Esteve docente no Curso de Pedagogia da Faculdade Nossa Senhora de Lourdes (FNSL), é atualmente Supervisor Escolar da EMEF Antonio Azevedo (Baía da Traição), e, Professor de Educação Física da Educação Básica, na modalidade de ensino Educação Escolar Indígena, do Governo do Estado da Paraíba, inclusive hodiernamente estando professor do Projeto Paraíba Paralímpica. Atua como professor articulador do Projeto de Apoio a Expressão Juvenil Se Sabe De Repente e foi Coordenador de Esportes da 14ª Gerência Regional de Ensino "Mamanguape". Compõem o grupo de estudos GEPeees (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Etnias e Economia Solidária) da UFPB (Universidade Federal da Paraíba). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Escolar Indígena, Educação Física Escolar, Educação Inclusiva, Supervisão e Orientação Educacional, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e Docência na Educação Básica.

Prof.º Davi Milan, FACUMINAS

Graduado em Pedagogia – (UNIDERP); Professor atuante na Educação Básica; Especialista
em Educação - (FACUMINAS).

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