School institutional assessment: concepts, contexts, and practice

Main Article Content

Dr.ª Mary Ângela Teixeira Brandalise
https://orcid.org/0000-0003-3674-5314

Abstract

The relevance of assessment processes to meet educational goals and school aims as well as the acknowledgment of the interdependence of the multiple objects of analysis of educational assessment and of their micro, meso, macro and mega sociological structure levels to the implementation of the assessment process in schools are the purposes of the investigation discussed in this article. The qualitative exploratory/document research included a document analysis of books and publications related to educational assessment and school institutional assessment from a sociological perspective paying special attention to school self-assessment. The article is divided into three parts: contemporary educational assessment, school institutional assessment, and school self-assessment and institutional development. Some of the theoretical frameworks about institutional assessment and the possibilities of its implementation in schools are discussed.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BRANDALISE, M. Ângela T. . School institutional assessment: concepts, contexts, and practice. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–19, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20994.042. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20994. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Translations
Author Biography

Dr.ª Mary Ângela Teixeira Brandalise, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Graduada em Licenciatura em Ciências - Habilitação Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa e doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é avaliador do basis do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, professora Sênior da Universidade Estadual de Ponta Grossa nos Programas de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências e Educação Matemática. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Politica Educacional e Avaliação - GEPPEA cadastrado no CNPQ.

References

AFONSO, A. Avaliar a escola e a gestão es- colar: elementos para uma reflexão crítica. In: ESTEBAN, M. T. (Org.). Escola, currí- culo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2003.

ALAIZ, V.; GÓIS, E. GONÇALVEZ, Conceição. Auto-avaliação de escolas: pensar e praticar. Porto: Edições Asa, 2003.

BOLÍVAR, A. Como melhorar as escolas: estratégias e dinâmicas de melhoria das práticas educativas. Porto: Edições Asa, 2003.

BONNIOL, J, J.; VIAL, M. Modelos de avaliação: textos fundamentais. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

CASALI, A. Fundamentos para uma avaliação educativa. In: CAPPELLETTI, I. F. Avaliação da aprendizagem: discussão de caminhos. São Paulo: Editora Articulação Universidade/Escola, 2007.

CASTORIADIS, C. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

FERNANDES, M. E. A. Avaliação institu cional da escola e do sistema educacional: base teórica e con do projeto. Fortaleza: Edi- ções Demócrito Rocha, 2002.

FIGARI, G. Avaliar: que referencial? Porto: Porto Editora, 1996.

GUERRA, M. A. S. Tornar visível o quoti- diano: teoria e prática de avaliação qualitativa das escolas. Porto: Edições Asa, 2003.

LDB 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Texto na íntegra. Lei de 20 de dezembro de 1996. Editora e Gráfica Universitária – Unioste.

NÓVOA, A. (Coord.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

ROCHA, A. P. Avaliação de escolas. Lisboa: Editora Asa, 1999.