The eclipse of pedagogy in the official documents guiding the training of the pedagogy
Main Article Content
Abstract
This article is based on a critical analysis to reflect on the meaning attributed to Pedagogy in the National Curriculum Guidelines for the Undergraduate Course in Pedagogy (2006) and in Resolution 02/2019 of the CNE that establishes the National Common Base for Initial Teacher Training of Basic Education (DCN-BNC). The methodology employed used as a corpus of analysis the official documents that guide Pedagogy courses in the country, Resolution CNE/CP 01/2006 and Resolution CNE/CP nº 2/2019. Historically, Pedagogy as an epistemological field has not found a place in the official documents that guide the training of pedagogues in the country, thus, the logic of Pedagogy is becoming natural in Brazil only as a degree course, separated from its epistemological dimension.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BISSOLLI DA SILVA, C. S. Curso de Pedagogia no Brasil: história e identidade. Campinas: Autores Associados, 2003.
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer n. 252/1969. Estudos pedagógicos superiores. Mínimos de conteúdos e duração para o curso de graduação em pedagogia. Relator: Valnir Chagas. Documenta, Brasília, n. 100, p. 101-179, 1969.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 1 de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. Brasília, DF: 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília-DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-r-cp002-19/file Acesso em: 20 fev. 2022.
FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
FRANCO, M. A. S. (2021). Pedagogia crítica: a radicalidade da dialética dominação-resistência. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 726–742.
FRANCO, M. A. S.; LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. As dimensões constitutivas da Pedagogia como campo de conhecimento. Revista Educação em foco, Belo Horizonte, ano 14, n. 17, p. 55-78, jul. 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUIMARÃES, V. S. Professores e sua disposição em relação à profissão: um estudo a partir de docentes em exercício. Revista Educativa, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 261-274, jul./dez. 2007
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
HOUSSAYE, J. Pedagogia: justiça para uma causa perdida? In HOUSSAYE, J. et al (Org). Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1998.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/xrmzBX7LVJRY5pPjFxXQgnS/?format=pdf&lang =pt. Acesso em: 16 jun. 2022.
LIBÂNEO, J. C. Ainda as perguntas: o que é pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de pedagogia. In: PIMENTA, S. G (org.). Pedagogia e Pedagogos: caminhos e perspectivas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MASCARENHAS, A. D. N. Formação de pedagogos e identidade profissional: tensões sobre a diversidade de habilitações profissionais. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
MASCARENHAS, A. D. N. Pedagogia Crítica: por outras bases epistêmicas na ciência da educação. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v.13, n.31, Especial, p. 801-820, nov. 2021.
MASCARENHAS, A. D. N.; FRANCO, M. A. S. Esvaziamento da Didática e da Pedagogia na (nova) BNCC de Formação Inicial. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 1014-1035, jul./set. 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/52423/37765. Acesso em: 1 out. 2022.
MONTERO, L. La construcción del conocimiento profesional docente. Rosário, Santa Fé: Homo Sapiens Ediciones. 2001
MOREIRA, J. S.; FRANCO, M. A. S.; MASCARENHAS A. D. N. Formação de pedagogos(as): imprecisões da Base Nacional Comum de Formação de Professores. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 8, n. 27, 2022.
MOREIRA, J. da S.; PINTO, U. de A. A (in)visibilidade do debate epistemológico sobre a Pedagogia no interior do próprio curso: um estudo em universidades públicas do estado da Bahia. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v.13, n.31, p.775–800, 2021.
MORIN, Edgar. Religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand, 2001.
RUNGE PEÑA, A. K.; MUÑOZ, D. A. G. Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. de nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 8, núm. 2, julio-diciembre, 2012.
PIMENTA, S. G. et. al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201701152815 Acesso em 06/12/2021
PIMENTA, S. G. Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª S. G. P. In: FRANCO, M. A. S.; MASCARENHAS, A. D. N.; MOREIRA, J. da S. (orgs.). Dossiê temático: Pedagogia: epistemologia, saberes e práticas. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v.13, n.31, Especial, p. 925-948, nov.2021. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180. Acesso em: 7 jan. 2022.
PIMENTA, S. G. Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996
PIMENTA, S. G.; PINTO, U. de A.; SEVERO, J. L. R. de L. A Pedagogia como lócus de formação profissional de educadores(as): desafios epistemológicos e curriculares. Práxis Educativa, [S. l.], v. 15, p. 1–20, 2020. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.15.15528.057. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15528. Acesso em: 18 dez. 2022.
KOWARZIK, S. W. Pedagogia Dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1988.
SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. (Coleção Memória da Educação).
SEVERO, J. L. R. de L. O trabalho pedagógico na perspectiva de pedagogas/os que atuam na educação não escolar. Acta Scientiarum. Education, v.44, n.1, e48662, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.48662. Acesso em: 7 jan. 2022.
SEVERO, J. L. R. de L.; PIMENTA, S. G. Formação em pedagogia na América Latina: apontamentos sobre Argentina, Brasil, Colômbia e México. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023033, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670012. Acesso em: 27 nov. 2022.
SILVA JUNIOR, C. A. Profissão de pedagogo(a) e a escola pública. In: PIMENTA, S. G.; SEVERO, J. L. R. de L. (org.). Pedagogia: teoria, formação, profissão. São Paulo: Cortez, 2021. p. 16-38.
VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.