Review of brazilian research studies on the Pedagogical Residency program from 2018-2023
Main Article Content
Abstract
This study aims to present and analyze the findings of a review of Brazilian research studies on the Pedagogical Residency Program (PRP) based on the experiences of students (residents). The methodology employed is bibliographic, with research conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, and Google Scholar, covering the period between 2018 and 2023. The focus is on the Pedagogical Residency Program and its contributions to teacher education. The analysis of the results reveals that Pedagogical Residency contributes in various aspects to teacher education, enhancing both theoretical and practical knowledge for teaching practice, fostering the construction of professional identity, and increasing marketability.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALMEIDA, M. de. Residência Pedagógica: As representações docentes dos licenciados em História a partir da música. Dissertação (Mestrado em Formação de Professores) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020.
BARBEDO, I. D. Programa residência pedagógica - UNIFESP: um estudo da inserção profissional à docência. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/21534/2/Isabela%20Djanina%20Barbedo.pdf Acesso em: 4 fev. 2024.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BECKER, E. P. Narrativas de Formação Continuada de Professores de Educação Física: Programa Residência Pedagógica. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Maria, 2021.
BRASIL. Edital Capes 06/2018. Dispõem sobre a Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018. Acesso em: 4 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base, Brasília, Ministério da Educação.
BRASIL, V. M. A unidade Teórico-Prática no Programa Residência Pedagógica da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2022.
Boccato, V. R. C. (2006). Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista de Odontologia da Universidade de São Paulo, 18(3), 265-274.
CARDOSO, M. L. M. As Representações Sociais de estudantes do Curso de Pedagogia da UFPA- Belém sobre o Programa Residência Pedagógica: implicações na/para formação a formação inicial de professores. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém do Pará, 2020.
CONCEIÇÃO, C. P. F. A Inserção Profissional do Egresso do Programa Residência Pedagógica da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
COSTA, L. L.; FONTOURA, H. A. Residência Pedagógica: criando caminhos para o desenvolvimento profissional docente. Revista @ambienteeducação, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 161-177, 2015. DOI: https://doi.org/10.26843/v8.n2.2015.523.p161%20-%20177
FOÇANTI, M. C. A Lesson Study como contexto formativo para o programa de residência pedagógica em um curso de licenciatura em Matemática. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2022.
FREITAS, B. M. A construção da identidade profissional docente a partir das histórias de vida de licenciandos em Matemática participantes do Programa Residência Pedagógica da UNILAB. Dissertação (Mestrado acadêmico em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. 2020.
GARCÊS, B. P. Estudos dos efeitos da abordagem investigativa sobre a satisfação das necessidades psicológicas básicas de licenciados em estágio supervisionado e residência pedagógica. Tese (Doutorado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Carlos, 2020.
GODIM. F. S. Análise do programa de residência pedagógica a partir da pedagogia histórico-crítica. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual Do Oeste do Paraná, Foz Iguaçu, 2021.
GOMES, M. S. Profissionalização da Docência: Reflexões a partir do Programa Residência Pedagógica da UEPB. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GUÉRIOS, J. Diálogos entre Pibid e Residência Pedagógica: Impactos na Formação Inicial Docente. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto Federal Catarinense, Camboriú, 2021.
GUIMARÃES, A. B. O processo de construção de um material educacional na perspectiva da educação matemática inclusiva para um aluno autista. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MARCOLAN, C. C. Impactos do Programa Residência Pedagógica na Formação Inicial Docente em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Sergipe. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2004.
MOREIRA, T. B. Formação docente: O programa residência pedagógica no curso de ciências biológicas da UFC. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
MORAIS, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Biblioteca Universitária Maria Osório Marques, 2016.
OLIVEIRA, T. H. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência e Residência Pedagógica: compreensão dos programas a partir de licenciados em Educação Física da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2021.
PAES, M. D. L. As contribuições do Programa Residência pedagógica na formação docente de licenciados de uma faculdade privada do Oeste do Pará. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2020.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes e a identidade da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000.
PRADO, B. M. S. Programa de Residência pedagógica/CAPES: Formação diferenciada de professores em Cursos de Pedagogia? Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2020.
RODRIGUES, J. P. Identidade Docente na Creche: Encontro de Sujeitos em Diferentes Tempos Formativos no Programa Residência Pedagógica (PRP). Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Revista Dialogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 37–50, 2006.
SILVA, R. M. Residência pedagógica: aproximações e distanciamentos entre as documentações do preceptor e do residente. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife 2021.
SIMS, D. S. A Aprendizagem da docência sob a ótica dos estudantes de Licenciatura em Educação Física no Programa Residência Pedagógica. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.
TORRES, J. O. Programa de Residência Pedagógica da CAPES: possíveis contribuições para o trabalho de professores iniciantes. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2022.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08