Review of brazilian research studies on the Pedagogical Residency program from 2018-2023

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Mestranda Dheneffer Cantão Rodrigues
https://orcid.org/0000-0003-0963-8054
Mestranda Bárbara Gaia Barreto da Silva
https://orcid.org/0009-0001-8203-7047
Dr.ª Rosineide de Sousa Jucá
https://orcid.org/0000-0002-1386-3388

Abstract

This study aims to present and analyze the findings of a review of Brazilian research studies on the Pedagogical Residency Program (PRP) based on the experiences of students (residents). The methodology employed is bibliographic, with research conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, and Google Scholar, covering the period between 2018 and 2023. The focus is on the Pedagogical Residency Program and its contributions to teacher education. The analysis of the results reveals that Pedagogical Residency contributes in various aspects to teacher education, enhancing both theoretical and practical knowledge for teaching practice, fostering the construction of professional identity, and increasing marketability.

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How to Cite
RODRIGUES, D. C.; SILVA, B. G. B. da; JUCÁ , R. de S. . Review of brazilian research studies on the Pedagogical Residency program from 2018-2023. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22209.024. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22209. Acesso em: 27 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Mestranda Dheneffer Cantão Rodrigues, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Graduated in Pedagogy from the State University of Pará, LIBRAS instructor, specialist in School Management from the Cruzeiro do Sul University and Master's student in Education from the State University of Pará.

 

Mestranda Bárbara Gaia Barreto da Silva, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2022), atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matematica, ensino remoto, enem, processos seletivos e ensino médio. Mestranda em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), com início em 2023 e previsão de conclusão para 2025.

Dr.ª Rosineide de Sousa Jucá , Universidade do Estado do Pará - UEPA

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Pará, Especialização em Educação Matemática pela Universidade do Estado do Pará, Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Pará, Doutorado em Educação Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso. É professora Formadora do Centro de formação dos profissionais da Educação básica da Secretaria de Educação do Estado do Pará, Professora orientadora do Clube de Ciências da Universidade Federal do Pará, e professora efetiva da Universidade do Estado do Pará, atuando na graduação e no Programa de Pós Graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação Matemática, especificamente na linha de Pesquisa de Formação de professores e Ensino, aprendizagem e avaliação em matemática. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática - GPEMAT e membro do Grupo de pesquisa de Cognição e Educação matemática - GECEM, e do grupo de estudo de formação de professores, ambos os grupos da Universidade do Estado do Pará.

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