Possible dialogues between the work Pedagogy of autonomy and interdisciplinarity: reflections on the initial training of pedagogues

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Genilda Maria da Silva
Gabriel dos Santos Gomes
Dr. Odair França de Carvalho

Abstract

Pedagogy of Autonomy is a work that discusses the essence of the progressive educator and, in our view, in an interdisciplinary way, since it reflects on teaching knowledge that is indispensable for the training of pedagogues, which reveal the composition of attitudes guided by the emancipatory spirit for the construction of autonomy and critical-reflective knowledge, actions that resemble the exercise of interdisciplinarity. Thus, we aim to reflect, on Freire's reflections contained in Pedagogy of Autonomy, on the relationships between teaching knowledge and interdisciplinarity, in order to understand the implications of these relationships in the initial training process of pedagogues, through a qualitative study of a bibliographic and documentary nature. In this way, we demonstrate that Freirean thought is echoed by multiple interdisciplinary actions such as: contextualization, humility, reflection, love, identity, bridge, attitude, change, among others, which contribute to the realization of an equitable-just-emancipatory-transformative-autonomous didactic-pedagogical-methodological task.

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SILVA, G. M. da; GOMES, G. dos S. .; CARVALHO, O. F. de . Possible dialogues between the work Pedagogy of autonomy and interdisciplinarity: reflections on the initial training of pedagogues. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–28, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.23567.014. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23567. Acesso em: 8 jul. 2025.
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Author Biographies

Genilda Maria da Silva, Universidade de Pernambuco - UPE

Mestra em educação pela Universidade de Pernambuco (UPE). Licenciada em Pedagogia, com Especialização em Psicopedagogia e Professora da Rede municipal de Petrolina – PE e a atua como docente na UPE Campus Petrolina – PE - Brasil.

Gabriel dos Santos Gomes, Universidade de Pernambuco - UPE

Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco - UPE, campus Petrolina - PE e está cursando especialização em Neuropsicopedagogia. Atua como docente nos anos iniciais do Ensino Fundamental em Petrolina - PE. 

Dr. Odair França de Carvalho, Universidade de Pernambuco - UPE

Doutor em educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), pós-doutor em educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É professor adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina – PE – Brasil.

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