Teacher training strategies in specialized educational services and social attitudes in inclusive schools

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Dr.ª Vanessa Cristina Paulino
Dr.ª Priscila Benitez
Dr.ª Maria da Piedade Resende da Costa

Abstract

The theoretical study is based on the premise that inclusion involves different specialized educational services. The aim was to identify and reflect on actions necessary for the viability of inclusive schooling, through the operationalization of services and conditions necessary for the dissemination of positive social attitudes in the interpersonal relationships of the different social actors involved in the inclusive process. The work was based on legal provisions and a review of the literature, through a general analysis that identified and discussed three specialized educational services: Specialized Educational Assistance (AEE), peer tutoring and co-teaching. The second analysis referred to social attitudes, assessed as favorable or unfavorable to inclusive schooling, since when offering the service, it is necessary to reflect on the attitudinal barriers that exist in interpersonal relationships. It is concluded that initial and continuing teacher training can be a way to implement the services, in a more welcoming and inclusive environment.

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PAULINO, V. C.; BENITEZ, P.; COSTA, M. da P. R. da. Teacher training strategies in specialized educational services and social attitudes in inclusive schools. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–20, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.23864.029. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23864. Acesso em: 15 dec. 2025.
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Author Biographies

Dr.ª Vanessa Cristina Paulino, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Possui graduação em Pedagogia - habilitação em Deficiência Visual - pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007), Especialização em Formação em Atendimento Educacional Especializado, pela Universidade Federal do Ceará (2011) mestrado (2010) e doutorado (2017) em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos. Atuou como professora de Educação Especial e como Chefe da Divisão de Educação Especial no município de São Carlos e Professora Adjunta do Departamento de Educação Especial, da Universidade Federal de Santa Maria - RS. Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais do Curso de Licenciatura em Educação Especial da UFSCar. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, principalmente nos seguintes temas: deficiência visual, surdocegueira, TEA, recurso pedagógico e coensino.

Dr.ª Priscila Benitez, Universidade Federal do ABC

Doutora em Psicologia – UFSCar, Professora Adjunta no Centro de Matemática, Computação e Cognição da Universidade Federal do ABC.

Dr.ª Maria da Piedade Resende da Costa, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos com orientação no mestrado e doutorado e supervisão de pós-doutorado.

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