Artistic and aesthetic experiences in the learning and development of pre-school children: contributions from the historical-critical pedagogy and historical-cultural psychology

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Poliana Hreczynski Ribeiro
https://orcid.org/0000-0002-9389-7931
Heloisa Toshie Irie Saito
https://orcid.org/0000-0003-1061-5933
Marcos Vinicius Francisco
https://orcid.org/0000-0002-5410-2374

Abstract

In this investigation, it was assumed as the main objective understanding the artistic and aesthetic experiences for the learning and development of preschool children starting from a critical and contextualized bibliographic essay. In other words, the methodological design contemplated the dialogue with classical and current readings, having as a reference the historical-critical pedagogy and historical-cultural psychology, which in turn, allows (re)thinking the teaching and learning processes aiming at a sensitive and emancipatory human educational training. The results revealed that the teaching and learning process must be planned and systematized from broader intentions, with emphasis on the gnosiological, ontological and teleological dimensions, considering the relevance of the teacher in the organization of pedagogical practices in order to favor the appropriation and objectification of artistic knowledge on the behalf of the students inserted in the formative institutions of Early Childhood Education.

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How to Cite
RIBEIRO, P. H. .; SAITO, H. T. I. .; FRANCISCO, M. V. Artistic and aesthetic experiences in the learning and development of pre-school children: contributions from the historical-critical pedagogy and historical-cultural psychology. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–17, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17622.079. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17622. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biographies

Poliana Hreczynski Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá (UEM)/Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). É bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e Representante Discente no Conselho Acadêmico do referido Programa.

Heloisa Toshie Irie Saito, Universidade Estadual de Maringá (UEM)/ Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é docente associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE/UEM).

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM)/Departamento de Ciências do Movimento Humano e Programa de Pós-Graduação em Educação

Marcos Vinicius Francisco é Doutor (financiamento da FAPESP) em Educação pela UNESP, campus de Presidente Prudente-SP. Realizou um Doutorado Sanduíche (financiamento da CAPES) na Universidad Carlos III de Madrid na Espanha e concluiu um Pós-Doutorado na área de Educação (financiamento da CAPES) junto à Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Atualmente ocupa a Chefia Adjunta do Departamento de Ciências do Movimento Humano, vinculado à Universidade Estadual de Maringá, Câmpus Regional do Vale do Ivaí (UEM/CRV), é docente do curso de Educação Física e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/Maringá). Líder do Grupo de Pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED) e Coordenador da Red Latinoamericana de estudios sobre educación escolar, violencia y desigualdad social (RESVIDES). 

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