The organization of play spaces in maternal II: an experience with thematic boxes

Main Article Content

Circe Mara Marques
https://orcid.org/0000-0002-2137-4760
Luciane Catarina Carneiro
https://orcid.org/0000-0002-0066-9703

Abstract

This study deals with the organization of play spaces in early childhood education. It aimed to create itinerant spaces for interactions and games for / with three-year-old children. The research-action type of research was carried out in a public school of early childhood education, in western Santa Catarina. It involved the participation of fifteen 3-year-olds in the construction of six thematic boxes. The theme of the boxes was chosen with the participating children: Box House, Beauty Salon Box, Tool Box, Nursery Box, Park Box and Surprise Box. The production of the data took place from the creation of wheels for planning the boxes and also during the organization and exploration of the play spaces by the children. The study showed that the Thematic Boxes are strategies for organizing spaces that enhance participation, interactions and games, promoting interdisciplinary learning in the early childhood school.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARQUES, C. M.; CARNEIRO, L. C. The organization of play spaces in maternal II: an experience with thematic boxes. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17159.007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17159. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Circe Mara Marques, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECO

Doutora em Educação. Professora no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó-SC.

Luciane Catarina Carneiro, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Mestre em Educação Básica (UNIAP/SC). Professora na rede Pública de Educação de Caçador-SC.

References

BARBOSA, M.C.S. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 (Especial), p. 1059-1083, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300020

BARBOSA, M.C.S. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA) – Lei nº. 8.069. Brasília, DF: Senado Federal, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm>. Acesso em: 05 de novembro de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC/CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 2 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Projeto de fortalecimento institucional das secretarias municipais de educação na formulação e implementação da política municipal de educação infantil. Conselho Nacional de Educação. Resolução n.º 5, de 17 de dezembro de 2009. Brasília, DF: MEC/SEB, 2013. Disponível em: http://paralapraca.org.br/wp-content/uploads/projeto_de_fortalecimento_institucional_das_secretarias_municipais_de_educacao_na_formulacao_e_implementacao_da_politica_municipal_de_educacao_infantil-30_01_2015.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Brasília, DF: MEC/CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 2 ago. 2019.

CORSARO, Willian A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed; 2011.

HORN, M. G. S. Brincar e interagir nos espaços da escola infantil. Porto Alegre: Penso, 2017.

HORN, M. G. S. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MARQUES, C. M.; FERNANDES, S. B.; SILVA, E. T. O brincar nos discursos de estudantes de Pedagogia: certezas em suspenso. Campinas/SP: Pro- posições, v. 30, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0136. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0136

MARQUES, C. M. Caixas de brincadeiras. Revista Pátio-Educação Infantil, Porto Alegre a. 5, n. 13, p. 32-33, mar./jun. 2007.

MEDEL, C. R. M. A. Educação infantil: da construção do ambiente às práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

OLIVEIRA, Z. M. R. Educação infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOARES, N. F. A investigação participativa no grupo social da infância. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2006.