National Curricular Common Base in Early Childhood Education: repercussions on pedagogical practices in a school on the North Coast/RS

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Prof. Dr.ª Carolina Gobbato
https://orcid.org/0000-0002-1126-7363
Prof.ª Andara Dias de Almeida Klug
Doutoranda Claines Kremer

Abstract

This article aims to discuss teacher’s perceptions about the National Curricular Common Base (BNCC) for Early Childhood Education, understanding the implications of the document for teaching practices. The analytical corpus comprises data from a case study carried out in a public school on the North Coast of Rio Grande do Sul. The work is theoretically based on authors of Early Childhood Education and Curriculum, and in policies and documents that regulate the first stage of Brazilian education. The data analysis is organized in two axes. The first is about teacher’s understandings in relation to BNCC and the curriculum. The second discusses the implications of BNCC in pedagogical practices, indicating the fields of experience as a possibility of valuing everyday life in Early Childhood Education. The results show that a contextual and reflective appropriation of the BNCC can contribute to rethinking the teaching action with the children.

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GOBBATO, C.; KLUG, A. D. de A. .; KREMER, C. . National Curricular Common Base in Early Childhood Education: repercussions on pedagogical practices in a school on the North Coast/RS. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20247.048. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20247. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Prof. Dr.ª Carolina Gobbato, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

É Professora Adjunta na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Possui Doutorado e Mestrado em Educação, Especialização em Educação Infantil articulações com o Ensino Fundamental e Graduação em Pedagogia/Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atuou como coordenadora do Curso de Pedagogia/Unidade Litoral Norte (2020-2021), do Curso de Pedagogia/PARFOR (2016-2018), e na Coordenação Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência/Pibid/CAPES como Coordenadora de Área de Gestão de Processos Educacionais na Uergs (2013-2014). Possui experiência como professora na Educação Infantil, no Curso de Pedagogia e em cursos de especialização, atua na formação de professores da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Atualmente vem pesquisando as seguintes temáticas: educação infantil, docência com bebês e crianças bem pequenas, didática e formação de professores.

Prof.ª Andara Dias de Almeida Klug, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

É graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Possui experiência como professora na Educação Infantil.

Doutoranda Claines Kremer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Mestra em Educação pela mesma universidade. Especialista em Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar pelo Instituto Maris. Graduada em Pedagogia pela UERGS. Coordenadora do Ateliê Papovai ─ formação continuada de professores de EI. Pesquisadora do GP CLIQUE/UFRGS.

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