The Litertacy in BNCC: gaps and challenges

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Mestra Márcia Cristina Gonçalves de Souza Silva
https://orcid.org/0000-0003-3269-1902
Márcia Regina do Nascimento Sambugari
https://orcid.org/0000-0003-4671-2102

Abstract

The article addresses part of the research that analyzed literacy in the National Common Curricular Base (BNCC), seeking to answer the following question: what concept of literacy is presented in the BNCC, considering the anticipation of the consolidation of the literacy process for the 2nd year defended in the document? In a qualitative approach, through content analysis, we analyzed the constant propositions in the skills presented in section 4.1 of the document, trying to understand whether the directions turn to mechanical literacy, or to the autonomy of the language domain. The results indicate gaps in organization and inconsistency in reducing literacy to practices of decoding and encoding graphemes and phonemes. These contradictions evidence the political game involved in the elaboration, construction and implementation of the Base, implying the withdrawal of the teacher autonomy caused by this curricular change.

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SILVA, M. C. G. de S.; SAMBUGARI, M. R. do N. . The Litertacy in BNCC: gaps and challenges. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–24, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20458.061. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20458. Acesso em: 24 aug. 2024.
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Mestra Márcia Cristina Gonçalves de Souza Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestra em Educação (2020), Especialização em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (2016) e graduação em Pedagogia (2014) todos pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Câmpus Pantanal. Possui experiência na área de Educação e em turmas de alfabetização bem como em orientação pedagógica. Atualmente cursando de maneira presencial a Especialização em Tutoria em Educação a Distância.

Márcia Regina do Nascimento Sambugari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora Associada da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus do Pantanal (CPAN) com atuação no curso de Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/CPAN). Líder do Grupo de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Forprat).

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