The teacher’s social value and its impact in the teacher identity education: an analytic study

Main Article Content

Brenda Raíza Domingos Mendes
https://orcid.org/0000-0001-7451-1178
Kessy Eduarda Aparecida Marcolino
Roberta Negrão de Araújo
https://orcid.org/0000-0002-3926-4746

Abstract

The current study aims to present primary school’s teachers’ perception relating to their teacher identity, as well as how the surrounding agents understand this professional, attributing value or not. The methodological framework is based in considerations made by Charlot (2000); Pimenta (1999), Nóvoa (1997) e Tardif (2002) The Such analysis was reinforced through data collection, using interviews with teachers and questionnaires answered by families. Such data constituted the analyses’ corpus through a qualitative approach. The discussion also refers to the way in which many teachers believe that teacher training goes through the vocational sphere.  The article is divided into three sections, which address: (1) the teaching identity constitution, (2) the ways teachers can be valued, emphasizing social valuations and (3) the analysis of the data collected. The results from the research point that The social devaluation of the teacher comes from a historical context that considers the teaching profession related to vocation, which interferes in the construction of the identity of this professional.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MENDES, B. R. D.; MARCOLINO, K. E. A.; ARAÚJO, R. N. de. The teacher’s social value and its impact in the teacher identity education: an analytic study. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.15798.015. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15798. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Brenda Raíza Domingos Mendes, Universidade Estadual do Norte do Paraná -UENP

Mestre em Ensino pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Professora da Educação Básica pública do município de Uraí/PR. Participante do grupo de estudos e pesquisas educacionais- GEPEDUC.

Kessy Eduarda Aparecida Marcolino, Faculdade UNINA

Especialista em Educação Especial pela faculdade Unina. Professora da Educação Básica privada no município de Bandeirantes/PR.

Roberta Negrão de Araújo, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Professora da Educação Básica da rede estadual do Paraná. Docente permanente do Programa de Pós graduação em Ensino da UENP (PPGEN). Coordenadora do grupo de estudos e pesquisas educacionais- GEPEDUC.

References

AQUINO, J. G. Erro e Fracasso na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.

ARAUJO, H. A valorização dos profissionais da educação. Artigo de Revista. Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/artigo/a-valorizacao-dos-profissionais-da-educacao/. Acesso em: 08/nov/2017.

ARAÚJO, R. N. de. A formação da identidade docente no contexto do PIBID: um estudo à luz das relações com o saber. 2017. 165 f. Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática do Centro de Ciências Exatas) – Universidade Estadual de Londrina, 2017.

ARRUDA, S. de M; LIMA, J. P. C. de; PASSOS, M. M. Um novo instrumento para a análise da ação do professor em sala de aula. In: Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.11, n.2, Belo Horizonte, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4200. Acesso em: 10 maio 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004. Brasília: Liber Livro Editora, 2004.

BRASIL. Lei n.13005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 jul. 2018.

CARLOTTO, M. S. A síndrome de Burnout e o trabalho docente. Psicologia em estudo. Maringá, v.7, n.1, jan/jun., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/hfg8JKJTYFpgCNgqLHS3ppm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 ago 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722002000100005

CHARLOT, B. Da Relação com o Saber: Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005.

GATTI, B.A.; BARRETO, E.S.S. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Brasília, DF: UNESCO, 2009. (Relatório de pesquisa).

GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J-S.; MALO, A.; SIMARD, D.;Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2006.

HUBERMAN, M. Ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio et al. Vidas de Professores. São Paulo: Porto Editora, 1995.

MALACRIDA, V. H.; BARROS, H. F. Ser professor no século XXI: representações sociais de professores. Jundiaí, Paco Editorial: 2013.

VOLKMAN, E. M.; MENDES, T.C.; BACCON, A. L. P. Preparação para a docência: um estudo com alunos concluintes de um curso de licenciatura em matemática. In: XI ANPED SUL- Reunião Científica Regional da Anped. Educação, Movimentos Sociais e políticas governamentais. Anais [...] 2016, Curitiba-PR. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/EIXO6_ELIZABETE-VOLKMAN-THAMIRIS-CHRISTINE-MENDES-ANA-L%C3%9ACIA-PEREIRA-BACCON.pdf. Acesso em: 12 jun.2018.

MORAN, J. M. O Uso das Novas Tecnologias da Informação e da Comunicação na EAD - uma leitura crítica dos meios. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/T6%20TextoMoran.pdf. Acesso em: 12. Ago. 2018.

NÓVOA, A. Entrevista concedida. Salto para o futuro. TV Escola, 2014. Disponível em: https://tvescola.mec.gov.br/tve/salto-acervo/interview?idInterview=8283. Acesso em: 05. nov. 2017.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Porto Editora,1997.

NÓVOA, A. Os professores e suas histórias de vida. In: NÓVOA, A.; HUBERMAN. M.; GOODSON. I. F.; HOLLY. M. L.; MALTA. M. C.; GONÇALVES. J.A M.; FONTOURA. M. M.; PERETZ, M. B. (Org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora,1991.

NÓVOA, A. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA Instituto de Educação Universidade de Lisboa, 2009.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. CAMPOS, E. M.; KLEIN, L. F.; ABDALLA, M. F. B.; MARQUES, M. O. S.; FALEIRO, M. O. L.; LOPES, R. M. P.; AZZI, S.; PIMENTA, S. G. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo, SP: Cortez, 1999.

SÁNCHEZ VÁSQUEZ, A. Filosofía de la práxis. In: MAYORAL, M. R. P. A teoria marxista hoje Problemas e perspectivas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 1980.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, C. J. ZIBAS, D. M. L.; MADEIRA, F. R.; FRANCO, M. L. P; B. Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

SCHEIBE, L. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo Plano Nacional de Educação. Revista Educação. Sociedade. Campinas, vol. 31 n. 112, July/Set. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000300017

SZYMANSKI, H.; ALMEIDA, L. R. de; PRANDINI, R. C. A. R. A entrevista da pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELOS, S. D.; LIMA, K. E. C.; O professor de Biologia em formação: reflexão com base no perfil socioeconômico e perspectivas de licenciandos de uma universidade pública. Revista Ciência & Educação. Bauru, vol. 16 n.2, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000200004