My trace plays with yours: aesthetic experiences, interactions and drawings in Early Childhood Education

Main Article Content

Gilvânia Maurício Dias de Pontes
https://orcid.org/0000-0001-9584-5409
Natália Medeiros de Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-2167-8238

Abstract

This paper elucidates the project Drawing in playful gestures, in which experiences of drawing were proposed to a group of children aged from 3 to 4 years old in a public school, considering the aesthetic dimension and the observation of the expressive process as organizers of the relationship between children and the cultural repertoire of art. This project is part of a research on teaching practices with the languages of the visual arts in Early Childhood Education. The purpose of the work is to present relations between approaches to drawing and pedagogical practices. It refers to the relationship between drawing, as a personal and cultivated gesture, and the mediation of the teacher, based on authors such as Barbosa (2010), Iavelberg (2006; 2013), Pillar (1996; 2012), Dewey (2010), Merleau-Ponty (1999) among others. It was evident that children were protagonists in the development of their expression in the language of drawing and that teachers might be partners in this process.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
PONTES, G. M. D. de .; OLIVEIRA, N. M. de. My trace plays with yours: aesthetic experiences, interactions and drawings in Early Childhood Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17651.074. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17651. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biographies

Gilvânia Maurício Dias de Pontes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Educação pela UFRGS. Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, lotada no Núcleo de Educação da Infância, Colégio de Aplicação, vinculado ao Centro de Educação da UFRN. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Arte e Infância (UFRN).

Natália Medeiros de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Graduada em Pedagogia pela Universidade Potiguar (UNP); Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de Arte: anos 1980 e novos tempos. 7ª ed. rev. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010.
BRASIL, MEC, Base Nacional Comum Curricular – BNCC, versão aprovada pelo CNE, novembro de 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 04 junho 2020.
DERDIK, Edith. Formas de pensar o desenho. Porto Alegre: Zouk, 2010.
DERDIK, Edith (Org.). Monografia livro Edith Derdik de 1997 a 2017. São Paulo: A edições, 2018.
DERDIK, Edith (Org.). Disegno. Desenho. Desígnio. São Paulo: Senac, 2007.
DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
EDWARDS Carolyn, GANDIN Lella; FORMAN George. As Cem Linguagens da Criança: abordagem de Regio Emilia na educação da primeira infância: tradução Deyse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999.
IAVELBERG, Rosa. Desenho na Educação Infantil. São Paulo: Melhoramentos, 2013.
IAVELBERG, Rosa. O desenho cultivado na criança: práticas e formação de educadores. Porto Alegre: Zouk, 2006.
JOBIM E SOUZA, S. Mikhail Bakhtin e as ciências humanas: sobre o ato de pesquisar. In: FREITAS, M. T. A. (Org.). Escola, tecnologias digitais e cinema (p. 35-44). Juiz de Fora/MG: Editora da UFJF.
MCCARTY, Peter. Jeremias desenha um monstro. Tradução de Rosemarie Ziegelmaier. São Paulo: Globinho, 2012.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PILLAR, Analice Dutra. Desenho e construção do conhecimento na infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
PILLAR, Analice Dutra. Desenho e escrita como sistema de representação. Porto Alegre: Penso, 2012.
PILLAR, Analice Dutra. Leitura e releitura. In: PILLAR, Analice Dutra (Org.), A educação do olhar no ensino das artes (p. 7- 17). 8ª ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2014.
POSTHUMA, Sieb. O arame de Alexandre. Tradução de Lucas Simone: São Paulo: Editora 34, 2015.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.