From education 1.0 to education 3.0: challenges for teaching practice in the 21st Century

Main Article Content

Adriana Alves Novais Souza
https://orcid.org/0000-0002-8889-8809
Henrique Nou Schneider
https://orcid.org/0000-0003-2354-576X

Abstract

This article aims to analyze the perceptions of undergraduate students about the use of online platforms as a collaborative learning environment and its relevance to the formative processes in the molds of Education 3.0. This is an excerpt from a Master's thesis in Education in the area of technology and education, which had as its research practice the use of social networks as a learning environment, developed in the Portuguese Instrumental discipline, of the undergraduate course in Vernacular Letters of a federal university. The research, with a qualitative approach, had as subjects the seventeen students of the discipline and was carried out through the Research-formation method, using participant observation, the questionnaire and the semi-structured interview as instruments of data collection, the latter carried out only with graduating students in the class. The data showed the need to reflect on the practices necessary for teaching today, highlighting, based on the testimonies of the participants, the absence in the initial formation of more dynamic activities and practices, in which there is effective use of technologies, which culminates in insecurity about future challenges. If the student is in the process of training, regardless of the chosen professional destinations, it is necessary to link teaching to the practices that take place in the computerized and interconnected society in which we live.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SOUZA, A. A. N.; SCHNEIDER, H. N. . From education 1.0 to education 3.0: challenges for teaching practice in the 21st Century. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17555.014. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17555. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Adriana Alves Novais Souza, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Sergipe. Professora da Secretaria de Educação de Sergipe.

Henrique Nou Schneider, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor da Universidade Federal de Sergipe e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe.

References

ALLAN, L. M. Educação 3.0: estamos prontos? Editora Abril: Educar para crescer. Publicação on-line,s/p., 08 ago. 2012. Disponível em: https://www.pautaonline.com.br/blog/educacao-30-estamos-prontos/93. Acesso em: 02 mar 2014.

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

FAVA, R. Educação 3.0: como ensinar estudantes com culturas tão diferentes. 2ª Ed. Cuiabá: Carlini e Caniato Editorial, 2011.

GALLANA, L. M. R. Facebook: um espaço de colaboração para a troca de experiências com uso de tecnologias em sala de aula. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2013. Disponível em:

http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250857. Acesso em: 13 mar 2014.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LENGEL, J. Educação 3.0. Estadão, on-line, 07 nov. 2012. Caderno Educação. Disponível em: http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,artigo-educacao-30,956582. Acesso em 14 jul. 2014.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.

LONGAREZI, A. M.; SILVA, J. L. Pesquisa-formação: Um olhar para sua constituição conceitual e política. Revista Contrapontos, v. 13, n. 3, p. 214-225, set./dez., 2013. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/4390. Acesso em: 20 fev. 2015. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n3.p214-225

LONGAREZI, A. M.; SILVA, J. L. Interface entre pesquisa e formação de professores: delimitando o conceito de pesquisa-formação. In: VIII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 2008, Curitiba. Anais [...] Curitiba, Paraná, 2008. Disponível em: https://educere.pucpr.br/p8/anais.html. Acesso em: 13 dez 2014.

NÓVOA, A. Prefácio. In: JOSSO, M.C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez Editora, 2004. Página 7-12.

NUNES, J. B. C.; NUNES, A. I. B. L. Formação De professores na era de tecnologias digitais: desafios para a educação neste milênio. In: SCHNEIDER, H. N.; LACKS, S. (org.). Educação no século XXI: desafios e perspectivas. São Cristóvão: Editora UFS, 2012. Página 117- 144.

PALLOFF, R. M.; PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Trad. Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PRENSKY, M.: Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, v.9, n.5, oct., 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em 13 dez 2014. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTOS, I. P.; BLÁZQUEZ, F. Incorporação das novas tecnologias no ensino superior. Goiânia: R&F, 2005.

SOUZA, A. A. N. O Facebook como ambiente de aprendizagem: uma análise da praxis presencial mediada pelo conectivismo pedagógico. 2015. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.

STAHL, M. M. Formação de professores para uso das novas tecnologias de comunicação e informação. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997, p. 292-317.

TAPSCOTT, D. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas ao governo. Trad. Marcello Lino. Rio de Janeiro: Agir negócios, 2010.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.