Presentation of a dossier: the theoretical field of Pedagogy and its unfoldings in the formation of pedagogues
Main Article Content
Abstract
Presentation of a dossier: the theoretical field of Pedagogy and its unfoldings in the formation of pedagogues
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
DELGADO, A. P. Elementos representativos do percurso do Curso de Pedagogia no Brasil: a di-mensão histórico-legal em pauta. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21308.040. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21308. Acesso em: 20 maio. 2023.
FRANCO, M. A. do R. S.; MOREIRA, J. da S. Possibilidades emancipatórias e insurgentes da Pedago-gia Crítica: dialogando com Maria Amélia Santoro Franco. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21121.012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21121. Acesso em: 28 jun. 2023.
GALO, A. P. V.; MELO, S. F. de; SEVERO, J. L. R. de L. Pedagogia jurídica: perspectivas humanizado-ras e emancipatórias no trabalho com infância e juventude judicializadas. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21249.026. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21249. Acesso em: 28 jun. 2023.
HOUSSAYE, J. Pedagogia: justiça para uma causa perdida? In: Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectivas de mudança. Revista Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, Dezembro/99. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GVJNtv6QYmQY7WFv85SdyWy/?format=pdf. Acesso em 20 de maio de 2023.
MAGALHÃES, J. E. P. Função sociopolítica da educação e o papel dos pedagogos na educação não-escolar: âmbitos de atuação político-pedagógicos e campos teórico-profissionais. Olhar de Pro-fessor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21101.039. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21101. Acesso em: 28 jun. 2023.
MASCARENHAS, A. D. N. O eclipse da pedagogia nos documentos oficiais que orientam a forma-ção do/a pedagogo/a. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21416.030. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21416. Acesso em: 28 jun. 2023.
MASCARENHAS, A. D. N. Formação de pedagogos e identidade profissional: tensões sobre a diversidade de habilitações profissionais. 192 f. il. 2015. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/20817/1/TESE_ALINE_MASCARENHAS.pdf. Acesso em 28 jun. 2023.
MEIRIEU, P.; ARAÚJO, O. H. A.; MEDEIROS, E. A. de. Pedagogia, Ciência e Ciências da Educação – uma conversa com o Professor Philippe Meirieu. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–10, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21375.026. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21375. Acesso em: 28 jun. 2023.
MOREIRA, J. da S.; PINTO, U. de A.; SILVA, R. M. O. da. Pedagogia e pedagogos no contexto brasileiro: inflexões sobre dilemas persistentes. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21392.020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21392. Acesso em: 20 maio. 2023.
MOREIRA, J. da S.; PIMENTA, S. G. Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido Pimenta. In: FRANCO, M. A. S.; MASCARENHAS, A. D. N.; MOREIRA, J. da S. (Orgs.). Dossiê temático: Pedagogia: epistemologia, saberes e práticas. Rev. Eletrônica Pesquiseduca. Santos, V.13, N.31, Especial, p.925-948, novembro de 2021. Acesso em 06/12/2021. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180. Acesso em agosto de 2022.
MOREIRA, J. da S.; PINTO, U. de A. A (in)visibilidade do debate epistemológico sobre a Pedagogia no interior do próprio curso: um estudo em universidades públicas do estado da Bahia. In: FRANCO, M. A. S.; MASCARENHAS, A. D. N.; MOREIRA, J. da S. (Orgs.). Dossiê temático: Pedagogia: epistemologia, saberes e práticas. Rev. Eletrônica Pesquiseduca. Santos, V.13, N.31, Especial, p.925-948, novembro de 2021. Acesso em 06/12/2021. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1163
OLIVEIRA, E. S. de; BARRETO, D. A. B. Escrita reflexiva de futuros pedagogos: há espaço para o debate epistemológico sobre a Pedagogia?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21243.047. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21243. Acesso em: 28 jun. 2023.
PIMENTA, Selma Garrido et. al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/s1517- 9702201701152815. Acesso em 06/12/2021.
PINTO, U. de A. Graduação em Pedagogia: apontamentos para um curso de bacharelado. In: Curso de Pedagogia: avanços e limites após as Diretrizes Curriculares Nacionais. SILVESTRE, M. A; PINTO, U. A (Orgs). São Paulo: Cortez, 2017.
SEVERO, J. L. R. de L.; FERNANDES, P. E. da C. N. Pesquisas sobre o curso de Pedagogia em pro-duções acadêmicas de graduação e pós-graduação no CE-UFPB. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21252.038. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21252. Acesso em: 20 maio. 2023.