Historical-dialectical materialism in Education Policy research

Authors

  • Gisele Masson Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Simone de Fátima Flach Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.011

Abstract

Abstract: This study presents an analysis of the research on education policy which are based on the historical-dialectical materialism, aiming to identify the use of the method categories (praxis, totality, mediation, contradiction and historicity) and the Marxist theory categories (labor, surplus value, alienation, ideology, social classes and the State). Firstly, the background of the historical-dialectical materialism based on Marx and Lukács is presented, supported by the contribution of contemporary authors such as Tonet, Lessa, Netto, Chasin and Mészáros. Next, a survey of the thesis and dissertations presented between 1990 and 2010 in the Post-graduation programs in the Education area in Brazil is carried out, focusing on the studies presented between 2006 and 2010 which resorted to the Marxist theoretical background. From this survey, it was possible to map how often both categories the method and the Marxist work, highlighting the importance of the dialectical relationship between them.

 

Keywords: Historical-dialectical materialism. Education policy research. Knowledge production.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gisele Masson, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação

Simone de Fátima Flach, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação

References

CAMARGO, E. A pesquisa em Política Educacional na perspectiva do materialismo histórico-dialético – revisão de literatura. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 3, p. 1 -21, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.007

CHASIN, J. Marx: estatuto ontológico e resolução metodológica. São Paulo: Boitempo, 2009.

LESSA, S. Lukács, ontologia e método: em busca de um (a) pesquisador (a) interessado (a). Praia Vermelha, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 141-173, 1999.

LUKÁCS, G. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. O 18 Brumário e Cartas a Kugelmann. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MARX, K. Grundrisse. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: UFRJ, 2011.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da novíssima filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

MARX, K.; ENGELS, F. A sagrada família, ou, A crítica da Crítica crítica contra Bruno Bauer e seus consortes. São Paulo: Boitempo, 2011.

MASSON, G. A importância dos fundamentos ontológicos nas pesquisas sobre políticas educacionais: contribuições do materialismo histórico-dialético. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados; Brasília: UnB, 2014. p. 201-225.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2002.

MÉSZÁROS, I. Estrutura social e formas de consciência: a determinação social do método. São Paulo: Boitempo, 2009.

MÉSZÁROS, I. O conceito de dialética em Lukács. São Paulo: Boitempo, 2013.

NETTO, J. P. Razão, ontologia e práxis. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 44, p.26- 42, 1994.

PRONKO, M. A. Desafios teórico-metodológicos para o ensino de Políticas Educacionais na perspectiva do materialismo histórico. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 248-264, jul./dic. 2016.

TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

Published

2018-07-06

How to Cite

MASSON, G.; FLACH, S. de F. Historical-dialectical materialism in Education Policy research. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 3, p. 1–15, 2018. DOI: 10.5212/retepe.v.3.011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12384. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)