The Common National Curriculum Base for Elementary Education: implications for teaching work

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Mestranda Mírian Aguiar Oliveira Camara
https://orcid.org/0000-0002-3303-7542
Mestranda Graziela Martins Evangelista
https://orcid.org/0000-0002-8524-9758
Prof. Dra. Maria Abadia da Silva
https://orcid.org/0000-0001-8605-3805

Abstract

This article aims to analyze the curricular policy resulting from the National Common Curricular Base (BNCC) and the implications for the teaching work in Brazilian public basic education. It begins with analyzing documents from the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), the World Bank, bibliographic references, and legislation under the historical-dialectical perspective of how governments, political parties, and education entrepreneurs act to restore neoliberalism to the curriculum policy and the teaching work. Some implications of this curricular policy on the teaching work are increased workloads, precariousness, and devaluation in the context of control, surveillance, and accountability. If the BNCC can determine and standardize the curriculum, the pedagogical practices, and the teaching work, it can also transform and elevate education and human development to the pillars of the epistemology of praxis.

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CAMARA, M. A. O.; EVANGELISTA, G. M.; SILVA, M. A. da. The Common National Curriculum Base for Elementary Education: implications for teaching work. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20475.056. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20475. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Mestranda Mírian Aguiar Oliveira Camara, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF

Mestranda em Educação pela Universidade de Brasília na linha de pesquisa Políticas Públicas e Gestão da Educação (POGE). Graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília. Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. 

Mestranda Graziela Martins Evangelista, Universidade de Brasília - UnB

Mestranda em Educação pela Universidade de Brasília - UNB, na linha de pesquisa de Políticas Públicas e Gestão da Educação (POGE), vinculada ao programa de Pós Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - PPGE/FE/UnB, Campus Universitário Darcy Ribeiro. Integrante do grupo de pesquisa ÁGUIA - Grupo de estudos e pesquisas sobre organismos internacionais, gestão e política de Educação Básica. Possui graduação em Pedagogia com habilitação em Magistério de Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental/Orientação Educacional pela União Brasileira de Educação e Ensino - Matriz/Faculdade AD1 (2002). Pós graduação em Psicopedagogia pela Universidade Salgado de Oliveira (2004). É professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em alfabetização e letramento no Bloco Inicial de Alfabetização (BIA). 

Prof. Dra. Maria Abadia da Silva, Universidade de Brasília - UnB

Professora Titular em Políticas Educacionais na Universidade de Brasília no Programa de Pós- Graduação em Educação. Possui Pós Doutorado em Educação pela Universidad Salamanca - Espanha- em 2011; Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1999) e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas- Unicamp (1996) e possui graduação em Historia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1985) - Campus de Franca - São Paulo. Atua no Programa Pós-Graduação em Educação da UnB- Faculdade de Educação e desenvolve estudos e pesquisas na área da Educação com prioridade para a História da Educação Brasileira e Políticas para a Educação Básica, nos seguintes temas: formação de professores, políticas públicas, políticas para educação básica, Banco Mundial, Conselhos da Educação e gestão da educação. Presidente do Fórum de Coordenadores de Programa de Pós-Graduação em Educação- região centro-oeste 2014-2016- FORPRED. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação - Faculdade de Educação - UnB 2014-2016 e 2016 -2018.Possui diversos livros e artigos em Periódicos Quais. É líder do ÁGUIA - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre os Organismos Internacionais, Gestão e Políticas para Educação Básica, certificado pelo CNPq.

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