Interview with Rodrigo Saballa de Carvalho: itineraries of teaching, research and teacher education in Early Childhood Education
Main Article Content
Abstract
Interview.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ABREU, T. S. Os pontos de vista das crianças sobre a participação no cotidiano da pré-escola. 2023. Projeto de Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
ALDERSON, P. Young children's rights: exploring beliefs, principles and practice. Londres: Jessica Kingsley Publishers, 2008.
ALLIAUD, A. Los artesanos de la enseñanza: acerca de la formación de maestros con oficio. Buenos Aires: Paidós, 2017.
ANJOS, C. I.; CARVALHO, R. S. Apresentação do Dossiê: Educação Infantil e currículo(s): cultura(s), docência e formação em debate (primeira parte). Educação Infantil e currículo(s): desafios, problematizações e propostas no tempo presente. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 33, p. 1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33pi-xv.
BERNARDO, A. G. Professora, crianças e famílias compartilhando a construção do currículo na Educação Infantil: uma pesquisa narrativa. 2022. Projeto de Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
BERTASI, A. T. F. Desenho narrativo na pré-escola: as crianças e seus pensamentos coloridos. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/201443. Acesso em: 24 set. 2023.
BODÉN, L. On, to, with, for, by: ethics and children in research. Children’s Geographies, [s.l.], p. 1-16, 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/14733285.2021.1891405.
CARVALHO, R. S. A emergência das instituições de Educação Infantil. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 299-316, 2006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1466. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S. A invenção do pedagogo generalista: problematizando discursos de professores em formação. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/36334. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S. Diálogos entre Pedagogia da Infância e formação docente na Educação Infantil. In: ROMERO, T. (org.). Remando contra a maré: fazer, pensar, aprender, motivar, criar, acompanhar. São Paulo: Phorte, 2022a. p. 257-274.
CARVALHO, R. S. Discutindo a prática de seleção de alunos/as e a organização das turmas na Escola de Educação Infantil. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 275-293, 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1523. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S. Educação Infantil: práticas escolares e o disciplinamento dos corpos. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/6977. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S. Empreendedorismo, autocrítica e flexibilidade: problematizando traços da cultura gestionária de vida nos discursos de pedagogos em formação. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 12, n. 2, p. 470-498, maio/ago. 2012. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss2articles/carvalho.pdf. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S. O currículo da Educação Infantil em discurso nos livros didáticos de formação de professores. Relatório de Pesquisa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
CARVALHO, R. S. O infraordinário na docência com crianças na Educação Infantil. In: SANTIAGO, F.; MOURA, T. A. (org.). Infâncias e docências: descobertas e desafios de tornar-se professora e professor. São Paulo: Pedro e João, 2021. p. 71-108.
CARVALHO, R. S. O léxico da nova formação do/a pedagogo/a: problematizações necessárias. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 1, n. 2, p. 253-273, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v1i2.86.
CARVALHO, R. S. (org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na Educação Infantil. Porto Alegre: CirKula, 2022b.
CARVALHO, R. S. Problematizando práticas escolares na Educação Infantil. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 10, n. 2, p. 141-158, 2007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/download/1492/1137. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S.; BLANCO MOSQUERA, V.; CIDRÁS, S. R. Práticas artísticas contemporâneas, crianças e docência: experiências estéticas do tempo presente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 24, n .2, p. 1-6, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/19972. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S.; GUIZZO, B. S.; LAZZARI, A. Docência na Educação Infantil: das políticas curriculares às práticas pedagógicas. Cadernos Cedes, Campinas, v. 43, n. 119, p. 1-4, 2023.
CARVALHO, R. S; KARPOWICZ, P. A. A formação de professores e supervisores escolares ‘empreendedores’: reflexões sobre o empreendedorismo como ‘valo pedagógico’. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 299-314, 2010. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/2575. Acesso em: 24 set. 2023.
CARVALHO, R. S.; LOPES, A. O.; BERNARDO, G. A. Educação Infantil pós-BNCC e a produção do neossujeito docente em documentos curriculares municipais. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 33, p. 33-57, 2021. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p33-57.
CARVALHO, R. S.; SANTOS, M. O.; BRAILOVSKY, D.; VIEIRA, A. M. D. P. Apresentação: Pesquisas com/sobre/para crianças e docentes na Educação Infantil: discussões conceituais, éticas e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 23, n. 76, p. 1-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416x.23.076.ap01.
CARVALHO, R. S.; SANTOS, N. S.; MACHADO, S. Pauta ético-metodológica em discussões sobre pesquisa com (sobre/para) crianças na Educação Infantil. In: CARVALHO, R. S. (org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na Educação Infantil. Porto Alegre: CirKula, 2022. p. 25-56. DOI: https://doi.org/10.1590/CC256475.
CARVALHO, R. S.; SANTOS, N. S.; TEBALDI, L. R. Ética na pesquisa com crianças: investimentos teóricos, reflexões e desafios em investigações na Educação Infantil. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 23, n. 76, p. 18-46, 2023. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416x.23.076.ds01.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n.º 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 maio 2006. Seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 24 set. 2023.
DORNELES JUNIOR, V. S. Espaços, lugares e territórios na pré-escola: narrativas de vivências espaciais a partir dos encontros docentes entre docentes e crianças. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
GUIMARÃES, F. M. A formação continuada vista pelas professoras de Educação Infantil: sociedade de capacitação e mercado pedagógico. 2023. Projeto de Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
KELLETER, R. F. O desenvolvimento da autonomia dos bebês a partir do movimento livre: diálogos com a Abordagem Pikler. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/264333. Acesso em: 24 set. 2023.
LOPES, A. O. Currículo narrativo: diálogos com docentes de pré-escola. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
MACHADO, S. Culturas lúdicas infantis na pré-escola. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/217059. Acesso em: 24 set. 2023.
MACHADO, S.; CARVALHO, R. S. Notas de campo: percursos éticos e metodológicos em uma pesquisa com crianças na Educação Infantil. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 7, n. 28, p. 159, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2039. Acesso em: 24 set. 2023.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 24 set. 2023.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 dez. 2009. Seção 1, p. 18.
PIVA, L. F. Transições cotidianas nos modos de ser e de viver dos bebês e crianças bem pequenas na creche. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/200123. Acesso em: 24 set. 2023.
SANTOS, N. S. As crianças e suas experiências em um ateliê de arte contemporânea na Educação Infantil. 2023. Projeto de Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
SANTOS, N. S. Crianças, performances e arte contemporânea: instalações efêmeras de jogo na Educação Infantil. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/259838. Acesso em: 24 set. 2023.
SANTOS, N. S.; CARVALHO, R. S. As crianças e suas performances em contextos de instalações de jogo: diálogos entre Educação Infantil e Arte Contemporânea. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 24, n. 2, p. 1-24, 2021. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.17640.065.
SANTOS, N. S.; CARVALHO, R. S. Entre o fazer de conta e o fazer acreditar: as crianças e suas performances em instalações de jogo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 1-33, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-2660124009vs01.
SILVA, M. O.; CARVALHO, R. S. Concepções de currículo na Educação Infantil: ressonâncias da pedagogia da infância em narrativas de professoras. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 20. n. 2, p. 497-514, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/silva-carvalho.pdf. Acesso em: 24 set. 2023.
SILVA, M. O.; CARVALHO, R. S.; LOPES, A. O. Os manuais e a pedagogização da docência na Educação Infantil. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, n. 29, v. 2, p. 177-191, 2021. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v29i2.14327.
TEBALDI, L. R. As crianças e a linguagem escrita na pré-escola: mediações docentes a partir de ateliês literários. 2023. Projeto de Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
TEBALDI, L. R. “Ei, olha história que a gente tá fazendo”: as crianças e suas performances na produção de narrativas orais na pré-escola. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/240040. Acesso em: 24 set. 2023.
TEBALDI, L. R.; CARVALHO, R. S. As crianças e suas performances na produção de narrativas orais na pré-escola. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 104, e5201, p. 1-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5201.
TEBALDI, L. R.; CARVALHO, R. S. Dimensões éticas e metodológicas de uma pesquisa com (e sobre) crianças na pré-escola: reflexões, tensões e perspectivas investigativas. Revista Educação Unisinos (Online), São Leopoldo, v. 26, p. 1-18, 2022. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.10.